VEDTÆGTER

TVÆRVEJENS GRUNDEJERFORENING


VEDTÆGTER for TVÆRVEJENS GRUNDEJERFORENING



I. Navn, hjemsted og formål


§1

Stk. 1 Foreningens navn er ”Tværvejens Grundejerforening”.


Stk. 2 Foreningens hjemsted er Solrød Strand i Solrød Kommune.


Stk. 3 Foreningens formål er at varetage medlemmernes fælles interesser, særligt med henblik på fællesarealer, veje og stier samt vejbelysning i henhold til de derom tinglyste deklarationer.



II. Medlemskab


§2

Stk. 1 Berettigede til at være medlemmer af foreningen er de til enhver tid værende ejere af ejendommene udstykket fra matr.nr. 21 c (dog ikke 21aq), 25d, 29a, 29n, 30a og 36d af Solrød by og sogn, dog kun parceller vest for S-banen.


Stk. 2 Såfremt Solrød Kommune træffer bestemmelse herom, er tillige ejere af ejendommene indenfor et område begrænset af Vestre Strandvej, Tåstrupvejen, Karlstrupvejen samt øst skellet af S-banen, ligeledes berettiget til at være medlemmer af foreningen og optages i så fald på lige fod med de i stk. 1 nævnte medlemmer.


Stk. 3 Hvis medlemskab er pligtig, vil dette fremgå af tinglyste deklarationer på ejendommen.


§3

For foreningens forpligtelser hæfter medlemmerne på lige fod og proratarisk overfor foreningen, hvorimod der ikke påhviler dem noget ansvar overfor foreningens kreditorer.


§4

Stk. 1 Såfremt et medlem afhænder den ham tilhørende ejendom, indtræder den ny ejer i overdragerens rettigheder og forpligtelser overfor foreningen, når hans adkomst, betinget eller endeligt, er tinglyst. Overdrageren hæfter dog for de forpligtelser, der måtte opstå, indtil skriftlig meddelelse om ejerskiftet og om adkomstens tinglysning er tilgået foreningens kasserer, således at overdrageren overfor foreningen navnlig hæfter for de pligtige ydelser til denne, der måtte forfalde til betaling indtil nævnte tidspunkt. Tillige hæfter den nye ejer for eventuelle restancer uanset om disse måtte hidrøre fra forpligtelser opstået inden hans overtagelse af ejendommen.


Stk. 2 Det udtrædende medlem er ikke berettiget til at fordre nogen andel i foreningens formue udbetalt.


Stk. 3 Et medlems andel i foreningens formue kan ikke særskilt overdrages eller gøres til genstand for retsforfølgning af nogen art fra medlemmets kreditorers side.


Stk. 4 Et medlem kan udtræde af foreningen ved at oplyse bestyrelsen herom senest inden afholdelse af årets generalforsamling. Ved meddelelse om udtrædelse skal vedlægges bekræftelse på udtrædelsens gyldighed fra kommunen.


§5

Såfremt et medlem skifter bopæl, skal skriftlig meddelelse herom være tilgået foreningens kasserer inden 14 dage efter bopælsskiftet.



III. Foreningens pligter


§6

Stk. 1 Foreningen er i henhold til de derom tinglyste deklarationer pligtig til at overtage de under foreningen hørende vej- og fællesarealer, samt til at administrere og vedligeholde disse i overensstemmelse med de i nævnte deklarationer indeholdte bestemmelser.


Stk. 2 De hermed forbundne udgifter deles ligeligt mellem foreningens medlemmer.



IV. Indskud og kontingentbetaling


§7

Stk. 1 For hver af de i § 2, stk. 1 nævnte ejendomme indbetales et indskud der til enhver tid besluttes af bestyrelsen.


Stk. 2 Ved optagelse af ejere af parceller i henhold til de i § 2, stk. 2 indeholdte bestemmelser betaler vedkommende ejer et af generalforsamlingen fastsat indskud.


Stk. 3 Nærmere regler om betalingsmåden for de i stk. 1 og 2 nævnte indskud, herunder betalingsfrister, morarenter og bøde i tilfælde af forsinket betaling, fastsættes af bestyrelsen.


§8

Stk. 1 Til bestridelse af foreningens udgifter betaler medlemmerne et af generalforsamlingen fastsat kontingent. Kontingentet skal fastsættes således, at det til enhver tid kan dække de i § 6 nævnte udgifter, foreningens administrationsudgifter samt passende henlæggelser til den i § 28 nævnte dispositionsfond.


Stk. 2 Nærmere regler om betalingsmåden for det i stk. 1 nævnte kontingent, herunder om betalingsfrister, morarenter og bøde i tilfælde af forsinket betaling, fastsættes af bestyrelsen.



V. Generalforsamlingen


§9

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.


§10

Stk. 1 Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i april måned (med undtagelse af force majeure) med følgende dagsorden:


a. Valg af dirigent

b. Formandens beretning

c. Kassererens fremlæggelse af det reviderede regnskab for sidste regnskabsår med bestyrelsens forslag til budget for det igangværende regnskabsår, herunder fastsættelse af kontingent. Evt. kontingentstigninger/engangsbetalinger baseret på vedtagne forslag håndteres under punkt d.

d. Forslag fra bestyrelsen eller medlemmer

e. Valg af bestyrelsesmedlemmer og -suppleanter

f. Valg af revisorer og revisionssuppleant

g. Eventuelt


Stk. 2 Forslag, som ønskes behandlet på en ordinær generalforsamling, skal skriftligt indgives til bestyrelsen senest den 10. marts.


§11

Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når enten bestyrelsen træffer beslutning herom, eller mindst ¼ af medlemmerne skriftlig overfor bestyrelsen fremsætter begæring herom med angivelse af de forslag, der ønskes behandlet. Andre forslag kan behandles på den ekstraordinære generalforsamling, såfremt de er bestyrelsen i hænde så betids, at de kan nås optaget i den i § 12 nævnte indkaldelse. Det påhviler bestyrelsen at indkalde en af foreningsmedlemmer begæret ekstraordinær generalforsamling til afholdelse inden 1 måned efter begæringens modtagelse.


§12

Indkaldelse til en generalforsamling finder sted med 14 dages varsel ved brev til foreningens medlemmer. Indkaldelsen skal være ledsaget af ordlyden til de forslag, der ønskes behandlet. Ved indkaldelse til ordinær generalforsamling skal årsregnskabet være tilgængeligt på foreningens hjemmeside.


§13

Stk. 1 Generalforsamlingen vælger en dirigent i eller udenfor medlemmernes kreds.


Stk. 2 Dirigenten leder forhandlingerne og afgør alle spørgsmål om afstemningsmåde og udfaldet af afstemninger. Såfremt et flertal af bestyrelsens medlemmer eller ¼ af de repræsenterede stemmeberettigede medlemmer forlanger det, skal afstemningen ske skriftligt.


§14

Generalforsamlingen kan alene behandle forslag, der har været varslet på den i § 12 foreskrevne måde samt ændringsforslag hertil.


§15

Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uden hensyn til de mødendes antal, ligesom dens beslutninger træffes med simpel stemmeflerhed, jf. dog § 32 og § 33.


§16

Der tilkommer ethvert medlem én stemme, medmindre vedkommende er i restance med kontingent eller indskud. Såfremt en ejendom ejes af flere i forening, kan stemmeretten kun udøves af én af ejerne. Et medlem er berettiget til at udøve sin stemmeret gennem et andet medlem eller myndige personer i medlemmets husstand ifølge skriftlig fuldmagt, dog må intet medlem medbringe mere en én fuldmagt.


§17

Beretning om det på en generalforsamling passerede indføres i et referat. Referatet underskrives af dirigenten og de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer.



VI. Bestyrelsen


§18

Bestyrelsen har den daglige ledelse af foreningen, og er som følge heraf berettiget til at træffe enhver hermed forbundet disposition. Afhændelse eller pantsætning af fast ejendom, optagelse af lån samt afholdelse af større udgifter skal dog forelægges på en generalforsamling og godkendes af denne.


§19

Stk. 1 Bestyrelsen består af 5 medlemmer, der alle vælges af generalforsamlingen. Valgbar til bestyrelsen er ethvert medlem samt myndige personer i medlemmets husstand. Flere personer fra samme husstand kan dog ikke samtidig have sæde i bestyrelsen. Bestyrelsens medlemmer afgår på skift på den ordinære generalforsamling således, at der i lige årstal afgår 2, og i ulige årstal afgår 3 bestyrelsesmedlemmer. Imellem bestyrelsesmedlemmer, der er valgt samtidigt, afgøres afgangsrækkefølgen ved lodtrækning.


Stk. 2 Endvidere vælger generalforsamlingen 2 suppleanter til bestyrelsen. Suppleanterne afgår på skift på den ordinære generalforsamling.


Stk. 3 Genvalg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter kan ske.


§20

Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, sekretær, kasserer og 2 øvrige bestyrelsesmedlemmer og fastsætter selv sin forretningsorden.


§21

Formanden, kassereren og sekretæren kan oppebære et vederlag efter generalforsamlingens nærmere bestemmelse. Bestyrelsen er med generalforsamlingens godkendelse berettiget til at antage lønnet medhjælp.


§22

Stk. 1 Formanden, eller i dennes forfald sekretæren, indkalder og leder bestyrelsens møder.


Stk. 2 Der indkaldes til bestyrelsesmøde minimum en gang i kvartalet, eller når mindst 2 af bestyrelsens medlemmer fastsætter begæring herom. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 af dens medlemmer er til stede. Dens beslutninger træffes ved simpel stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed er formandens, eller i dennes forfald sekretærens stemme udslagsgivende.


Stk. 3 Foreningen tegnes overfor tredjemand af 2 af bestyrelsens medlemmer i forening, hvoraf den ene skal være formanden. Ved afhændelse eller pantsætning af fast ejendom eller optagelse af lån, kan foreningen dog kun tegnes af samtlige bestyrelsesmedlemmer i forening.


§23

Såfremt et bestyrelsesmedlem ikke har deltaget i 3 på hinanden følgende bestyrelsesmøder, indkaldes suppleanterne i den rækkefølge, hvori de er valgt, til at tage sæde i bestyrelsen.


§24

Beretning om det på et bestyrelsesmøde passerede, indføres i et referat.



VII. Regnskab og revision


§25

Foreningens regnskabsår er kalenderåret.


§26

Kassereren varetager foreningens kasseforretninger efter bestyrelsens anvisning. Det tilstræbes at kassereren ikke besidder en kontantbeholdning, således, at foreningens midler indestår på foreningens bankkonto.


§27

Det påhviler kassereren at udfærdige et årsregnskab, der skal indeholde et driftsregnskab og en status. Regnskabet skal revideres af foreningens revisorer i perioden 15/2-10/3 efter vedkommende regnskabsårs udløb (med undtagelse af force majeure).


§28

Til foreningens dispositionsfond henlægges:

a. Indskud jf. § 7

b. Indbetalte kontingent- og indskudsrestancer med tillæg af renter og bøder

c. Renter af foreningens midler

d. Overskud ifølge årsregnskabet i det af generalforsamlingen nærmere bestemte omfang.


Dispositionsfonden anvendes til:

a. Dækning af restancer

b. Uforudsete større udgifter

c. Andre formål ifølge generalforsamlingens beslutning.


§29

Stk. 1 På hver ordinær generalforsamling vælges 2 revisorer, hvoraf den ene skal være medlem af foreningen, og den anden kan være registreret revisor, samt en suppleant.


Stk. 2 Genvalg af revisorer og revisorsuppleant kan ske.


Stk. 3 Det påhviler revisorerne at gennemgå det af kassereren udfærdigede årsregnskab og at efterse foreningens beholdninger. Herudover påhviler det revisorerne, i det omfang de skønner fornødent, at foretage uanmeldte kasseeftersyn. Bestyrelsen er pligtig at forsyne revisorerne med alle de af dem ønskede oplysninger og materialer.


Stk. 4 Det påhviler revisorerne at forsyne regnskabet med en af dem underskrevet påtegning om den foretagne revision med angivelse af deres bemærkninger til regnskabet. Regnskabet med revisionsberetning skal afleveres til bestyrelsen senest den 10. marts (med undtagelse af force majeure).



VIII. Diverse ordensregler


§30

Stk. 1 Foreningens medlemmer er pligtige til at iagttage de for ejendommens benyttelse og bebyggelse i de derom tinglyste deklarationer givne bestemmelser.


Stk. 2 Derudover påhviler det medlemmerne at renholde den dem tilhørende ejendom samt de til ejendommen grænsende vej- og sti arealer indtil vedkommende vejs eller stis midte. Den i forrige punkt fastsatte forpligtelse gælder, uanset om vedkommende grund er bebygget. Såfremt et medlem ikke efter forudgående krav opfylder den ham påhvilende renholdelsespligt i det efter bestyrelsens skøn fornødne omfang, er bestyrelsen berettiget til at lade det fornødne foretage for medlemmets regning. Nærmere regler om renholdelsespligten samt om medlemmernes pligt til at godtgøre foreningen udgiften til de ved dens foranstaltning foretagne renholdelsesarbejder fastsættes af bestyrelsen.


§31

Bestyrelsen kan til supplering af de i § 30 givne regler fastsætte ordensforskrifter for foreningens område. Disse forskrifter er medlemmerne pligtige til at efterkomme under samme ansvar som de i foreningens vedtægter givne bestemmelser. De givne ordensforskrifter kundgøres ved brev til samtlige medlemmer.


§32

Til ændring af foreningens vedtægter kræves en beslutning truffet af ⅔ af de repræsenterede stemmeberettigede medlemmer på en generalforsamling, hvor ⅔ af foreningens medlemmer er repræsenteret. Vedtages en vedtægtsændring af ⅔ af de repræsenterede på generalforsamlingen, uden at ⅔ af foreningens medlemmer er repræsenteret på denne, indkalder bestyrelsen til en ekstraordinær generalforsamling til afholdelse inden en måned. På denne ekstraordinære generalforsamling anses forslaget for vedtaget, såfremt ⅔ af de repræsenterede stemmeberettigede medlemmer stemmer for forslaget. Den foretagne vedtægtsændring træder først i kraft, når den er godkendt af Solrød Kommune.


§33

Stk. 1 Til opløsning af foreningen kræves at ¾ af de repræsenterede stemmeberettigede medlemmer på to umiddelbart på hinanden følgende generalforsamlinger stemmer for opløsningen, eller at ¾ af alle foreningens medlemmer ved en urafstemning stemmer herfor.


Stk. 2 Opløsningsbeslutningens gyldighed er betinget af, at den godkendes af Solrød Kommune.


Stk. 3 Ved opløsningen opgøres foreningens formue, og det ved opgørelsen konstaterede overskud eller underskud deles ligeligt mellem medlemmerne.



IX. Ikrafttræden


Disse vedtægter er vedtaget på den stiftende generalforsamling den 30. maj 1967 og godkendt af Havdrup-Solrød sogneråd.


De på den ordinære og den ekstraordinære generalforsamling den 22. april 1970 vedtagne ændringer træder i kraft, når de er godkendt af Solrød kommunalbestyrelse.


De på den ordinære og den ekstraordinære generalforsamling den 4. maj 2022 vedtagne ændringer træder i kraft, når de er godkendt af Solrød kommunalbestyrelse.


---ooOOoo--


Godkendt den 22/12 2022


Solrød Kommune

Teknisk Forvaltning